FOCUS ON THE HOT LOCATIONS (AND STUDIOS)

TELEVISION © o
BUSINESS
INTERNATIONAL

TBI's Man Of
The Year:

Rupert
Murdoch

French Canada

The New Russian
TV Master Plan

Rupert Murdoch, chief executive of News Corporation




VTBI FEATURE: MAN OF THE YEAR

Murdoch:
An Outsider

Challenged
The Networks
Of Two Worlds

invited to give the keynote speech

at the Edinburgh TV Festival. In
the vast creakiness of a university audi-
torium sat several hundred British broad-
casting executives, producers, journal-
ists, script writers - a somewhat intellec-
tual cross-section of the media status
quo. It is a safe bet that most of them
despised Murdoch’s top-selling tabloid
The Sun, and that many were suspicious
of his new Sky TV satellite service
(though it would be an even safer bet
that most of them had never seen it). In
his speech, Murdoch politely told this
skeptical if not hostile assembly that
their broadcasting world was coming to
an end.

Murdoch said: “The arguments which
have recently dominated British broad-
casting, such as multi-channel choice
versus public-service duopoly, will soon
sound asifthey belongtothe Stone Age.”

And he said: “Much of what is claimed
to be quality television here is no more
than the parading of the prejudices and
interests of the like-minded people who
currently control British television.”

And he said: “This public-service tv
system has had, in my view, debilitating
effects on British society, by producing
a tv output which is so often obsessed
with class, dominated by anti-commer-

L ast summer, Rupert Murdoch was

Who

cial attitudes and with a tendency to
hark back to the past.”

And at the end of it all, incredibly
enough, the audience applauded
warmly. In large part this was because,
as a ranking BBC executive pointed out
to him afterward, there is probably less
distance between Murdoch and the
British tv establishment than is com-
monly believed. Buttheyalsoapplauded
as a typical show of respect for the
courage of Murdoch’s challenge: the
British may disdain money-hungry mo-
guls but they have a soft spot for gam-
blers, especially rich ones. Launched
one year ago, Murdoch’s four-channel
Sky TV is the biggest gamble in interna-
tional television just now — the first di-
rect-to-home satellite service in Eu-
rope, started virtually from scratch in a
highly developed terrestrial tv market
with no satellite dishes at all (when it
first went on the air, people couldn’t
even buy them in the stores). Mur-
doch’s News International says it spent
over £100 million ($160 million) on Sky
in 1989, not including start-up capital.

Though it is absurd (and predict-
able) of Murdoch the billionaire to
depict himself as a David against the
Goliaths of BBC and ITV, it is the
second time in the space of a couple of
years that he has taken on an en-

by Rowena Evans
and Jay Stuart in London
and Liz Fell in Sydney

trenched network system. In the U.S.,
his Fox Network has challenged the
mighty Big Three and in 1989 solidified
its place in the market.

Australian alien
No little David, nor is Murdoch by any
means the classic self-made man who
has battled his way to the top. He was
born and raised in media ownership.
He is nevertheless entitled to be consid-
ered something of an outsider, if only
by virtue of having been born and
raised in Australia. In Britain, despite
his having an Oxford education and a
friend at Number 10 Downing Street,
he is still very much the Digger from
Down Under, who first bought the
News of The World and The Sun 20
years ago, later adding The Times
(especially galling for the traditional
ruling class) and more recently Today.
In the U.S., his rapid acquisitions
during the 1980s of Metromedia tv sta-
tions, 20th Century Fox, the New York
Post, Village Voice, Boston Herald, TV
Guide tumbled one upon another in
true native robber-baron style. He is
now an American citizen. Fittingly, he
became one to get around laws restrict-
ing foreign media ownership.
Murdoch is, above all, the one man
who best epitomizes the concept of

22 Television Business International February 1990



g

Y TBI FEATURE: MAN OF THE YEAR

multimedia mogul, with holdings in
print as well as broadcasting and enter-
tainment. He more thanany other draws
attention to the growing concentration
of international media interests, and
prompts criticism of
cross-ownership. The
reach of his ambitions is
yast, Consider that:

s Already owner of
20th Century Fox, he has
made two attempts to buy another Hol-
lywood studio, MGM/UA. When Chris-
topher Skase of Qintex appeared ready
to close a deal for acquisition of MGM/
UA last autumn, he offered a counter-
bid in the range of $1.4 billion, the only
effect of which was apparently to raise
MGM/UA’s price to Skase, who de-
clared bankruptcy after trying to raise
the money. In June 1989, as the Time-
Warner takeover battle was raging,
Murdoch waded in and hired invest-
ment bank Rothschilds to assess the
opportunities that might arise from that
situation.

s He is reportedly interested in ex-
panding into cable by buying one third
of Rainbow Programming Services in
the U.S., owner of several national
cable networks and seven regional
sports networks.

e Last year, he held the maximum
25% shareholding allowed a foreign in-
vestor in the Univision Group, one of
the unsuccessful applicants for a pri-
vate tv licence in Spain. He has since
invested 25% in Spanish publishers
Grupo Zeta, which still hopes to win at
least a share of a private tv licence.

» Along with Leo Kirch, he is an in-

‘Quality is gauged
in terms of not
being vulgar’

NEWS CORPORATION FINANCIAL DATA
(YEAR ENDING JUNE 30, 1989)

Revenue Profit

U.s. 48% 42%
Australia/Pacific Basin 30% 30%
UK 22% 28%
$m $m

Newspapers 2,358 557
Magazines 951 224
Television 629 81
Filmed entertainment 981 98
Commercial printing 385 40
Other 1,118 177

vestor in the consortium of Greek pub-
lishers which owns Antenna, Greece’s
second commercial tv station.

e He has been exploring the oppor-
tunities in Eastern Europe and recently
bought a 50% share of
two Hungarian journals:
weekly magazine Re-
form, and the associated
daily Mai Nap, which has
a shareholding in Nap
TV, a commercial breakfast tv program.

He has come a very long way from
Adelaide.

Last October, when Murdoch breezed
back home to Australia for News Corp’s
annual meeting, he seized the opportu-
nity afterward to com-
ment on the parlous fi-
nancial state of the na-
tion’s three commercial
television networks.
“T'hey are great busi-
nesses,” he observed.
The “tragedy” was that
three “relative amateurs”
had moved into them
when he and other
media barons had ex-
ited in 1987. Indeed, he
had never wanted to get
out of the industry: it

some fun”.

News Corporation Limited, the hold-
ing company for Murdoch’s vast collec-
tion of media properties, is registered in
Adelaide, the capital city of South
Australia. It was in Adelaide that Mur-
doch, aged 23, assumed control of a
small newspaper inheritance in 1954.
Within two years, the ‘boy publisher’
snapped up another small paper in
Perth, Western Australia. The next step
was to embark on a strategy — foreshad-
owed in his father’s last will and testa-
ment — to strengthen his newspaper
interests with broadcasting revenue.
Adelaide and Perth were soon to re-
ceive their first commercial television

= channels, so Murdoch'’s
News Ltd decided to try
for a licence in both cit-
ies.

Before facing the li-
censing board, he trav-
5 elled to the US. and
Britain to study the tele-
vision business and to
set up links with pro-
_| gram suppliers such as

| ABC’s Leonard Golden-
| son, who became a
close business friend.
With an eye on new

was more a case of
having been “thrown
out” because some people did not
believe press proprietors should own
television. His company had at least
known the business, he added.

Since Murdoch operated highly
profitable television stations in Austra-
lia for just under 30 years, he can rightly
lay claim to knowing the business better
than others. It was in Australia that he
first refined the tabloid techniques that
attempt to squeeze maximum dollars
out of advertisers by appealing to the
lowest common denominator. To quote
hisdistinguished friend andrival, Denis
Forman of Britain's Granada, Murdoch’s
“broadcasting philosophy is that of a
fairground proprietor. Success is gauged
in terms of profits, and quality in terms
of not being vulgar, by which he means
no explicit sex, although he would
defend tits and bums as good whole-

Big ( 20th Fox) : Murdoch likes the idea

media opportunities, he
returned to Australiaand
launched a weekly TV Guide, an Aus-
tralian clone of TV Guide in the U.S. It
took another 30 or so years before he
satisfied his ambition to purchase the
original. Synergy was the name of the
game, though this was not part of his
business rhetoric yet.

Sleaze and tease
Murdoch won one of two licences in
Adelaide, a city of 500,000, but missed
out in Perth. He moved east to invade
the tabloid newspaper industry in Syd-
ney. It was here, in the 1960s, that he
developed the publishing style that
gained him worldwide notoriety: sleaze
and tease scandal sheets, plenty of
cleavages, and cheeky, flamboyant
headlines.

Since the major publishers in Sydney
and Melbourne were already operating

February 1990 Television Business International 23




VTBI FEATURE: MAN OF THE YEAR

their own television station, Murdoch’s
next move was to try and break into big
city television. When a third Sydney li-
cence came up in 1963, he hired expen-
sive lawyers and stitched together a re-
spectable consortium of two church
groups, two trade unions and an agri-
cultural firm.

American programs

When his application failed, he tried a
more aggressive approach. He bought
his way into a small provincial station
on the outskirts of Sydney and flew off
to the U.S. where, with some help from
his friends at ABC, he spent a reported
$3 million on rights to 2,500 hours of
programming, including popular series
like Ben Casey and Ironside. He soon
announced a plan to beam the pro-
grams into the homes of two million
Sydney viewers from his nearby pro-
vincial base. The bold move prompted
an immediate response from one of his
chief competitors, Frank Packer, who
offered Murdocha 25%stake
in his Network Nine station
in exchange for sharing the
programs. Murdoch had
bulldozed his way into the
big league. But he was still
the only Australian press
owner who did not control
his own major city network
station.

So he turned his sights to
Britain. There his recent
newspaperacquisitions pre-
sented a chance to secure a
slice of the television market. The ailing
London Weekend Television was
searching for an injection of capital;
Murdoch purchased a'major non-vot-
ing stake. It was not long before he dis-
missed the managing director and started
fiddling with the program schedules.
This drew the wrath of the Independ-
ent Broadcasting Authority, which
stepped in demanding the appoint-
ment of both a program director and a
new managing director who was not to
be Rupert Murdoch.The opportunity to
launch a full-scale assault on the Syd-
ney television market arrived in 1979
when Murdoch bought control of the

Gyngell: gave in on the rules

NEWS CORPORATION
KEY EXECUTIVES

Chairman: Richard Searby
Chief Executive: Keith Rupert Murdoch
Vice Chairman: Harold Mervyn Rich
Directors: Lord Catto, Kenneth Cowley,
Sir James Cruthers, Barry Diller,
Keith McDonald, Bruce Matthews,
Sir Kenneth May, William O'Neill,
Richard Sarazen, Stanley Shuman,
Martin Singerman, Charles Wick

very licence he had failed to win 16
years earlier. “Now that News is effec-
tively in control of Channel 10, viewers
can expect a major shake-up at the
station, resulting in a better program
content, ” trumpeted his Sydney Daily
Telegraph.

Others did not agree, especially the
opposition Labor Party. The Australian
Broadcasting Tribunal's hearings into
the controversial purchase unleashed a
litany of complaints: his record of edi-
torial interference, the ruthlessness of
his staffing policies, and
the possible dangers that
would arise from the ‘un-
holy marriage’” of Channel
Ten with his three Sydney-
based daily papers. Given
that he now lived in the
U.S. most of the year, there
were also questions about
his Australian residency, a
requirement for all televi-
sion licensees.

In a brash attempt to
pre-empt the tribunal’s
decision, Murdoch dashed home to
appear in person at the hearings. Inthe
first of several public performances
hefore the tribunal, he warned that he
might have to close the station unless
the purchase was approved. He then
launched into an impassioned speech
accusing his competitors of painting
him as a “power crazed tycoon who
could not be trusted with a TV station”,
and presenting himself as a national
hero who had spent his life fighting
Australia’s newspaper monopolies. The
tribunal, headed by Bruce Gyngell (now
with TV-am in the UK), buckled under
and Murdoch’s financial muscle won

the day.

All hell broke loose in the Labor
Party when Murdoch bought control of
the second network channel in Mel-
bourne later the same year. This time
round, a reconstituted tribunal chose to
reject his purchase on ‘public interest
grounds, and he was forced to spend
almost two years fighting the decision
through the courts until he finally won.

Meanwhile, the ruling Conservative
Party moved swiftly to placate Mur-
doch by changing the broadcasting
rules to suit him. Known as the ‘Mur-
doch Amendments’, the changes shifted
the power to select a licensee from the
tribunal to the market, removed thorny
concepts such as the ‘public interest
and ‘media concentration’ as criteria for
rejecting licences and substituted the
term, ‘citizen’ for ‘resident’,

Citizenship bind
with citizenship as a requirement,
Murdoch got caught in a legal trap of
his own making when he decided to
become an American and forgo his
Australian citizenship in 1985. As a
foreigner, he could no longer continue
to control Network Ten’s licences. His
Jawyers tried to argue thata flimsy legal
trust could distance him from day-to-
day control but the tribunal was not
convinced that this would work.
Mindful that in the past Australia’s
most powerful media baron had shown
himself to be an unreliable political
ally, but also an unremitting enemy, the
ruling Labor Party came to the rescue.
It gave its blessing to Murdoch, a for-
eigner, taking control of about 70% of
the nation’s newspapers. In return, he
agreed to sell control of the Network
Ten properties, pocketing about 70
times their cash flow. Said one Labor
politician: “Murdoch may be a bastard
but you've still got to admire him.”
The comment could justas well have
been made by someone in Europe,
where Murdoch was adopting similarly
aggressive tactics, with less success.
While bombastically espousing the
principle of freedom in broadcasting,
he was demonstrating that the freedom
to make money also means the free-

24 Television Business International Fehruary 1990




VTBI FEATURE: MAN OF THE YEAR

U.S. Citizen Murdoch seems to be doing the
impossible — starting a new national network
inashrinking universe. The idea of the Fourth
Network has always been something of a Holy
Grail in the United States. In every decade
since television took hold in the 1950s , at
least one major contender has tried to establish
itself in the league of the Big Three networks,
ABC, NBC and CBS. Inevery decade they have
failed. As tv writer Jim Traub mused several
years ago, “How many planets are there?
Nine. How many sins? Seven. Networks?
Three. It almost seems to be part of the
natural order.™
-50 when Murdoch let it be known in 1985
that he intended to change his citizenship and
seekthe grail—inthe form of Fox Broadcasting
Company — he was roundly derided, despite
his reputation as a media mogul. The timing
was, after all, even worse than with the other
attempts: the existing networks were beginning
to lose their audience, nickel-and-dimed to
death by cable, independent stations and the
VCR. Programming costs were becoming
unbearable. Most observers were uncertain if
there was room for three national networks in
the television economy; certainly four was out
of the question. The network entertainment
chiefs made jokes about Fox programming in
their speeches.
Now, three years after its inception, no one
is poking fun. The Fox network is generating

; _

Married With Children: too crude for some advertisers

upfront ad sales of aover $325 million (triple
1988-89 figures) for its three broadcast
evenings; it has established itself with the ad
community. It has attracted a loyal audience of
young viewers with lively programs like the
earthy comedy Married With Children, which
placed in the weekly Top Ten but was boycotted
by some advertisers. The nascent network’s
success has been so conspicuous that
Paramount and MCA actually considered the
previously unthinkable: launching afifth network.

Fox’s network is working because Murdoch
and his chairman, former Paramount head Barry
Diller, did not challenge the Big Three head on,
but created a new type of network, the basis of
which was a hybrid of an independent station
and a network affiliate.

After purchasing one of the strongest station
groupsinthe U.S.forawhopping $2 billion, FBC
executives formed their affiliate network, signing
up independent stations mostly in the less-
desirable UHF frequency (channels 14-83).
Eventually, Fox gained about 90% coverage of
the U.S.

They then started slowly, programming the
network just two nights a week (Saturday and
Sunday), and then three (Monday), to get a feel
for primetime tv, where, at $1 million plus per
hour, the stakes are the highest in television.
Time periods not scheduled by Fox are still
programmed by the stations with the usual local
and syndicated fare. Though the network has
had some failures, the
general feelingamong Fox
affiliates is positive — the
stations benefit from
identification with a
national network, fromthe
national promotion (at a
time of audience
fractionalization makes
viewer recognition
increasingly difficult) and
acoststructure lowerthan
licensing syndicated
shows outright
themselves.

The hybrid has also
created an attractive
middle price tier for
national advertisers.
When the budding

network was beginning,

Building the Elusive Fourth Network

Fox Broadcasting Company has succeeded by not hitting the Big Three head-on

its prices were 20-25% lower than the Big Three
networks. Now Fox rates are 10-15% lower, and
they still get 20% more than the prices
syndicators receive in national barter advertising
on independent stations.

One of the reasons for FBC's rate increases
initsfirstthreeyearsisimprovementin program
ratings. The audience for Fox shows, while
vastly smaller than the three network’s

viewership, grew
5% last year on
Sundayand 3% on
Saturday.
Together the Big
- Three lost 7% and
10% respectively.
Fox programming
also tends to skew
to a younger
audience, which is
highly desirable to
advertisers.
To make up for
a slightly lower cost-per-thousand revenues,
Fox has relied, in part, on its owned stations to
spawn new cost-effective programs. This core
group is also working on creating a children’s
block and news programming for the network.

Diller's plan is to continue adding nights to
the schedule until Fox becomes a full-fledged
fourth network. The rough guideline calls for
Wednesday and Friday nights sometime early
this year, a fourth by mid-1990, a fifth by this
fall, a sixth by June, 1991 and a seventh by
December of next year. If this schedule is
followed, Fox Broadcasting would air 15 hours
of programming aweek by late 1991 —qualifying
as a “network” by U.S. regulations.

This would risk Fox's in-between status: the
network would not have many of the advantages
of the powerhouse Big Three, but would labor
under regulations that limit primetime
scheduling. And if existing restrictions are not
lifted, Murdoch’s cross-ownership of 20th
Century Fox studios and Fox Broadcasting might
also be deemed illegal.

But by all signs, these difficulties of playing
inthe big leagues do notworry Dilleror Murdoch.
And if in fact, there is only room for three
networksinthe U.S. broadcasting club, perhaps
it might be CBS, NBC or ABC that will have to go.

Diller: creator of a hybrid

by Kevin Pearce and Alex Ben Block— New York

26 Television Business International February 1990



—

-

R R R R R NN

= TBI FEATURE: MAN OF THE YEAR

Sky Line 1981-1990

1981 :
October: Satellite Television Plc was established
by Brian Haynes, a former Thames TV producer.
Investors included Barclays, Guinness Mahon,
| adbrokes and publisher D.C. Thomson.
1982
April 26: Satellite Television began transmitting
two hours a night of English-language
programming to 200,000 cable networks in
Norway and Finland, plus tv homes in Malta. In
July, Switzerland became the third country in
Europe to take the channel.
1983 .
June: The company increased its funding and
News International purchased 65% of Satellite
TV’s capital. Murdoch joined the board, and
Patrick Cox, previously with RTL of
Luxembourg, was named managing directorin
September.

Satellite TV transferred from the second
Orbital Test Satellite to the new European

| Communications Satellite (ECS-1). A pan-

European programming philosophy was
adopted and Satellite TV started to make some
ofits own programming forthe European viewer.
1984

January: The new brand name - Sky Channel -
was adopted. Cable homes in the UK,
W.Germany and Austria started to take Sky.
May: Sky went into Sweden and doubled its
audience reach overnight when it entered cable
nets in the Netherlands.

Transmission output increased from five
hours daily in January, to eight and a half hours
daily by September.

1985

March: Cable reach hit three million. Cable nets
in Luxembourg, France and the Walloon area of
Belgium joined the network.

September: Transmissionsincreasedto 16.5

hours daily.

1986

April: Six million households had joined the Sky
network with additional viewers in Denmark
and lceland.

October:Jim Styles was appointed managing
director.

1987

October: Satellite Television Plc raised £22.63
million ($36.2 million) of further funding for
Sky Channel througharightsissue. Sky reached
its 10 millionth home.

December: News International and members

of the EBU, announced plans to establish a

transnational sports channel in 1988.
Proprietors of pan-European service
Screensport soon brought an anti-trust suit,
which has yet to be resolved.

1988

June 8: Murdoch announced plans to
increase News International’s involvement in
satellite tv in the UK, with Sky Channel being
reformed to include all NI's broadcasting
interests under the name Sky Television,
targeted initially at Britain and lreland to
minimize the language problem.

A 10-year lease was signed with British
Telecom to take three transponders on the
Astra satellite for a general entertainment
channel, a news channel and a feature film
channel (available in the UK only). An option
was taken on a fourth transponder for a joint
venture sports channel.

September: News Corp decided to
withdraw Sky Channel from W.Germany,
France and Austria, which accounted forabout
four million of its 13 million viewing
households.

November: Sky and Disney formed a joint
venture to operate Sky Movies and a fifth
channel, The Disney Channel, in the UK and
Ireland.

1989

February 5: Sky TV went on air with Sky One,
Sky News, Sky Movies and Eurosport on the
Astra satellite.

May: Sky's joint venture with Disney
collapsed with a $1.5 billion law suit.

July: 118,000 homes in the UK said to
receive Sky by satellite, with 300,000 homes
in the UK and 300,000 homes in Ireland
receiving Sky by cable. _

August 31: Sky launched a subscription
package backed by a £21 million ($34 million)
ad spend.

November: Director of sales Jim Lawenda,
resigned, reportedly at odds with co-
managing director Pat Mastandrea. He was
the third person to occupy the position since
December 1988. Mike Whittington quit the
post prior to Sky’s launch, replaced by
Mastandrea, who was acting director of sales
until Lawenda’s appointment.

December: Sky TV signed its first charter
advertising agreement giving SmithKline
Beecham the right to book £4 million ($6.4
million) of airtime on over the next two years
at a fixed cost per thousand.

dom to lose it. Sky Channel, the satel-
lite-to-cable service launched in 1983,
had lost £40 million ($64 million) in five
years. The obstacles to a pan-European
television service — resistance to pro-
grams in the English-language and the
inexperience and hesitancy of advertis-
ers in pan-European marketing — were
enough to dampen the most entrepre-
neurial spirit Murdoch had tried, and
failed, to realize a great pan-European
dream. Europe, and the Europeans,
weren't ready for it.

British relaunch

The UK, on the other hand, presented
anotherset of challenges, another set of
obstacles, and another set of opportu-
nities for making money. The pan-
European advertising market, of which
Sky Channel took the largest share, was
only 1.5% of the UK national equivalent
(see adjacent box). At a press confer-
ence inJune 1988, Murdoch announced
the reformation and relaunch of Sky
Channel as Sky Television, targeting
“three-four-five” million homes in the
UK and Ireland as the point at which
the new venture would start making a
profit.

Sky TV, operating with a new tech-
nology anda new market, would double
the number of channels available to the
UK viewer overnight, and promised ad-
vertisers it would be reaching 2.5 mil-
lion households by the end of 1990.
Taking on what the British government
called the “comfortable duopoly” of
the BBC/ITV system — a bastion of
public service broadcasting and mo-
nopolistic advertising practices —was a
daunting enough task. To get the new
channel up and on the air in eight
months, seemed sheer madness.

When Sky TV launched, on the tar-
get date of February 5, 1989, the num-
ber of people who could actually see
the service was minuscule, almost all
cable subscribers. Problems with dish
manufacturers, delays in deliveries to
shops and in getting dishes installed,
coupled with widespread confusion
among consumers about the new tech-
nology, made for a most inauspicious
debut. Neither the 700-strong team of

February 1990 Television Business International 27




e R B a0 L e g 0 s e e T e S T o i e e P L s P O e e e |
VTBI FEATURE: MAN OF THE YEAR

employees (increased from 80 in June),
nor the viewing public, were prepared.
Sky’s first few months on air were more
like a test transmission than a television
revolution. By August 1989, only about
120,000 homes in Britain and Ireland
were receiving Sky Television via satel-
lite dish. On the plus side, BSB had
been forced to delay its launch until
spring 1990. The governmeént-sanc-
tioned service had opted to use the D-
Mac system to broadcast (although most
of Europe has opted to use D2-Mac)
and components vital for the manufac-
ture of the receiver package were not
ready. Murdoch, for the sake of speed
and simplicity, had opted for the tradi-
tional Pal system to broadcast his Sky
channels via the Astra satellite, and thus
secured himself a valuable head start.

Disney glitch

Sky looked set to suffer a major setback
when the joint venture signed with
Disney in November 1988, collapsed in
May of the following year. The loss of
the Disney channel — the mainstay of
Sky’s promised offerings — at a time
when Sky had finally acknowledged
that dish sales were well below esti-
mates, came as a severe blow, but the
suit was settled out of court and Sky
came out with a compromise package
including a movie deal with Touch-
stone, which added to those secured
with Fox, Warner and
Carolco, gave a much
needed boost to Sky Mov-
ies program offering.

In the autumn, Sky
launched the UK's big-
gest ever media launch campaign,
spending £6 million ($9.6 million) in
the first four weeks alone, promoting a
subscription package for the complete
Sky service — dish, installation and
maintenance —for £4.49 ($§7.20) a week.
The unprecedented amount of public-
ity, coinciding with the seasonal in-
crease in consumer spending on elec-
trical goods, boosted sales at a rate
which, Murdoch is fond of emphasiz-
ing, was far greater than the initial take-
up of color tv sets and VCRs in the UK.
By the end of 1989, Sky looked well on

Sky Movies will
encrypt its signal
in February

course to reach its
target of 1.15 UK
homes by the end of
its first year of opera-
tion, although lessthan
half of these would be
via dishes.

Murdoch has al-
ways been committed
to the idea of offering
a general entertain-
ment channel (Sky
One) along with spe-
cialized channels, but
the latter have proba-
bly been bigger fac-
tors in getting people
to buy dishes. Sky |
Movies, as a free chan-
nel, has been unable
to offer many pictures that are not also
available in the video shops, but that
will change in February when the sig-
nal is scrambled; the film channel will
costdish-buyers £2.29 ($3.70) per week.
Sky News has been widely praised for
its quality but Eurosport may have been
the most successful programming at-
traction for dish-buyers to date. In
charge of programming at Sky TV is
joint managing director Gary Davey,
who joined the original Sky Channel in
1982 and was later head of program-
ming at Fox affiliate WNYW in New
York. Davey says he is confident that
Eurosport will win the
anti-trust case brought
against it by rival Screen-
sport, and denies that
there are contingency
plans being prepared for
a possible defeat. Meanwhile, how-
ever, Sky One will be getting more UK-
targeted sports, with Tuesday night
soccer and Sunday cricket exclusives.

In the first year, Sky spent about $48
million on advertising (BSB will have
spent about the same before it has even
launched). “I'd prefer to call them in-
vestments”, Murdoch says of Sky’s
losses,which are running at a little over
&2 million ($3.2 million) a week. BSB,
he points out, has lost in the region of
£420 million ($672 million) without
even getting a picture on the air

Davey and Mastandrea: joint Sky chiefs

His commitment to
Sky is not, however,
open-ended. News Cor-
poration, in which
Murdoch has a 44.8%
share, has suffered a 60%
drop in profits in the
last year, for which Sky
Tv is largely to blame.
Corporate borrowings,
upon which Murdoch'’s
empire is largely built,
couldamountto around
A$8billion ($6.5 billion)
and News Corp’s inter-
est payments for the last
fiscal year amounted to
some A$935 million
($760 million).

Last October, Mur-
doch put a time limit of five years on his
commitment to the venture: “We'll ei-
ther have a few million people with
dishes subscribing and happy, or we’ll
have to admit we were wrong.” More
recently he has hinted that he may re-
consider the situation sooner—intwo or
three years. By February, the results of
the critical Christmas period, which tra-
ditionally accounts for three-quarters of
the annual sales of all consumer elec-
tronic goods in the UK, will clarify the
situation.

Murdoch has managed to circum-
vent UK legislation on ownership be-
cause Sky is broadcast via Astra, a
Luxembourg satellite, which is outside
the UK government’s jurisdiction and
which, because it is a medium-powered
telecoms satellite, is not considered to
‘broadcast’. BSB wants News Interna-
tional to be subject to the same owner-
ship legislation as the rest of the British
press. BSB has also objected, as has the
journalists’ union, to excessive expo-
sure of Sky in Murdoch'’s papers.

The success or failure of Sky will
depend upon a number of factors, most
importantly the success of BSB: most
industry commentators believe there
isn’t room in the UK market for both.
Whatever happens to Sky, however,
Murdoch will continue to gamble with
investments in tv in Europe and the rest
of the world: he revels in the sport. iz

28 Television Business International February 1990



