N

x&\‘n If

TELEVISIONIEE
IBUSINESS_
INTERNATIONAL

= \ [/ wowecaioissue .
NN ¥/ 2
N ) i ™~
X§ ‘ ‘-.—/ | .i . 47/ /

; ¥ = / " |
’ ——— : \“
" e B '-,\ ’7 e J =
A » r .
-1 — .y ‘ _. N
= S P .
A
& - —— -
_ [ = . \
g

/T

HE TBI 100:
" WHO WILL TOP TIME WARNER?




lllustration: Frank Langford

Ten percent growth boosted the

world’s 100 largest tv companies,
reports Nick Bell. Time Warner is still
lodged at number one in the TBI 100.

But how much longer now the telcos

are in the race?

the past. The one hundred compa-

nies that made it into the TBI 100
this year posted a 10% rate of growth in
television revenues, compared to 6% the
previous year.

The three fastest climbers came from
different parts of the industry, U.S. pro-
ducer and distributor Spelling Entertain-
ment (No. 79) more than doubled sales.
Spanish commercial channel Antena 3,

Double digit growth is not a thing of

THE TBI 100

\\>

still riding the wave of deregulation in
its second year of operation, surfed into
the ranking at number 84 with sales up
75%. Satellite tv company British Sky
Broadcasting (No. 45) overtook all but
one of the ITV channels on the back of
a 63% increase in revenues. BSkyB is set
to become the dominant player in the
UK market within a few years.

Time Warner holds the number one
spot again, the second year running that

Television Business International March 1994




THE TBI 100

The 1994 TBI 100

CoO~NOUhWNE

| 1994 Company 1993 Country
Rank Rank
Time Warner il USA
NHK 3 Japan
Capital Cities/ABC 2 USA
TCI 4 USA
GE/NBC 5 USA
CBS 6 USA
ARD 7 Germany
Fininvest Group 10 Italy
RAI 9 Italy
10 BBC 8 UK
19 Fuji Television 14 Japan
12 Viacom 14 USA
13 News Corp. 18 Australia
14 Turner Broadcasting 16= USA
15 Tokyo Bcstg. System 12 Japan
16 Nippon TV 13 Japan
17 CLT 22 Luxembourg
18 ZDF 16= Germany
19 Canal Plus 19 France
20 Asahi National Bcstg. 1.5 Japan
2. Paramount 20 USA
22 Deut. Bund. Telekom 25 Germany
23 TFL 22 France
24 Continental Cable 23 USA
25 Qvc 27 USA
26 Home Shopping Network 26 USA
27 Cox Enterprises 28 USA
28 Sat 1 33 Germany
29 Grupo Televisa 31 Mexico
30 Matsushita 29 Japan
31= Rede Globo 30 Brazil
31= Sony 35 Japan
33 RTVE 23 Spain
34 Walt Disney 32 USA
35 France 3 3 France
36 France 2 41 France
37 Comcast 38 USA
38 CBC 36 Canada
39 Tribune Co. 39 USA
40 Kirch Group 45 Germany
41 Westinghouse 40 USA
42 ORF 44 Austria
43 TV Tokyo 42 Japan
44 Thames TV 43 UK
45 BSkyB 61 UK
46 Cablevision Systems 46 USA
47 Times Mirror 47 USA
48 Bertelsmann 51 Germany
49 Central 49 UK
50 King World 48 USA

TV Revenues
(millions)

$5,500
$4,075
$4,025
$3,574
$3,363
$3,260
$3,100
$2,611
$2,416
$2,397
$2,163
$1,783
$1,690
$1,650
$1,632
$1,600
$1,494
$1,398
$1,355
$1,328
$1,240
$1,200
$1,197
$1,113
$1,071
$1,053
$1,000
$991
$973
$970
$900
$900
$880
$850
$786
$761
$728
$725
$684
$680
$630
$614
$595
$592
$576
$572
$547
$519
$505
$503

Change

18%
8%
-1%
11%
8%
16%
35%
n/a
11%
%
4%
%
24%
18%
-10%
-5%
32%
0%
13%
-T%
6%
16%
8%
7%
16%
2%
9%
31%
18%
14%
n/a
20%
-15%
6%
13%
25%
13%
-5%
11%
n/a
3%
5%
0%
1%
63%
5%
10%
27%
8%
6%

TV Revenues
As Percent
Of Total
Revenues

42%
92%
76%
100%
6%
93%
60%
38%
87%
100%
100%
96%
23%
94%
100%
100%
78%
100%
95%
100%
29%
4%
91%
100%
100%
96%
n/a
100%
71%
2%
n/a
3%
90%
11%
100%
100%
81%
72%
32%
n/a
7%
100%
100%
100%
100%
100%
15%
5%
100%
100%

Television Business International March 1994
2

s




THE TBI 100

1994
Rank

Company

Munhwa Bcstg.Corp.
Multimedia
Cablevision Industries
Rogers Cable

LWT

KBS TV

Channel 4

Gaylord Entertainment
Granada

Nine Network
Scripps Howard
Maclean Hunter
Seven Network

YIEE

Videotron

NOS

Washington Post
TVS

Yorkshire-Tyne Tees
SVT

BHC Communications
Gannett Co.
Doordarshan

RTP

Century

Adelphia

WIC

Tele 5

Spelling

ABC

Danmarks Radio
NRK

Kinnevik

Antena 3

TV de Catalunya
TVB

Anglia

Network Ten

FilmNet

AH Belo

Canwest Global System
Univision

SABC

BRTN

Baton Bestg.

TVNZ

RTBF

HTV

Scottish

Media General

1993
Rank

(9]
(]
nnu

(67]
=
Il

=
N
]

~
N
I

Country

S. Korea
USA
USA

Canada

Australia
USA
Canada
Australia
Finland
Canada
Netherlands
USA

UK

UK
Sweden
USA

USA
India
Portugal
USA

USA
Canada
Spain
USA
Australia
Denmark
Norway
Sweden
Spain
Spain
Hong Kong
UK
Australia
Sweden
USA
Canada
USA

S. Africa
Belgium
Canada
New Zealand
Belgium

TV Revenues
(millions)

$456
$444
$442
$437
$429
$409
$395
$392
$391
$387
$378
$372
$370
$364
$357
$355
$336
$334
$318
$317
$308
$304
$300
$287
$281
$277
$272
$271
$259
$254
$246
$245
$245
$243
$227
$215
$209
$206
$205
$201
$197
$190
$184
$180
$179
$176
$176
$176
$173
$170

Change

9%
12%
9%
11%
9%
7%
-1%
9%
2%
5%
12%
9%
n/a
8%
11%
0%
4%
4%
10%
16%
17%
6%
10%
19%
9%
10%
16%
26%
110%
0%
1%
22%
28%
75%
9%
13%
-9%
n/a
12%
11%
5%
6%
12%
12%
12%
9%
10%
6%
10%
6%

TV Revenues
As Percent
Of Total
Revenues

75%
77%
100%
48%
100%
61%
100%
61%
19%
100%
97%
23%
100%
100%
82%
7%
23%
100%
100%
100%
100%
9%
100%
100%
93%
100%
n/a
100%
100%
55%
72%
72%
21%
100%
81%
52%
100%
100%
100%
39%
100%
95%
73%
73%
100%
100%
70%
88%
93%
24%

Television Business International March 1994




THE TBI 100

Rank

QO ~NOU~rWNPE

16
i L7
18
19
20

Top 20 Private Broadcasters And Programmers’

Broadcaster

Capital Cities/ABC
GE/NBC

Time Warner

CBS

Fininvest

Fuji Television

News Corp.

Turner Broadcasting
Tokyo Bestg. System
Nippon TV

CLT

Viacom

Canal Plus

Asahi National Bestg.

Paramount
TF1
Qve

TV Revenues

(millions)

$4,025
$3,363
$3,409
$3,260
$2,611
$2,163
$1,690
$1,650
$1,632
$1,600
$1,494
$1,420
$1,355
$1,328
$1,240
$1,197
$1,071

Home Shopping Network $1,053

Satl
Grupo Televisa

$973
$973

* excludes revenues from cable systems

Rank

P OO~k WNE

Total

Activities

ABC network, stations & ESPN cable

network & stations

studio, HBO & Cinemax

network & stations

three networks & programming

network

Fox network, stations & studio

Cable networks, production & distribution

network
network
RTL & other European

Channels

cable networks & production

French pay-tv channel
network
broadcasting & studio

French commercial channel
home shopping channel
home shopping channel

second largest private German channel

Mexican networks

Top 25 Public Broadcasters

Broadcasters Revenues

(millions)
NHK $4,075
ARD $3,100
Rai $2,416
BBC $2,397
ZDF $1,398
RTVE $880
France 3 $786
France 2 $761
CBC $625
Orf $614
Munhwa Bcstg. Co.  $456
KBS TV $409
YLE $364
NOS $355
SVT $317
TV de Catalunya $227
Doordarshan $300
RTP $287
ABC $254
Danmarks Radio $246
NRK $245
SABC $184
TVNZ $176
BRTN $180
RTBF $176

License Fee/
Govt. Support

(millions)

$4,171
$2,790
$1,450
$2,397
$797
$792
$556
$541
$515
$252
$0
$185
$364
$256
$317
$37
$150
$43
$193
$216
$245
$53
$14
$136
$128

$16,598

Television Business International March 1994
2%

% Support

97%
90%
60%
100%
- DT%
90%
71%
71%
71%
41%
0%
45%
100%
2%
100%
16%
50%
15%
76%
88%
100%
29%
8%
75%
73%

the U.S. conglomerate has headed TBI's
list of the top 100 companies as mea-
sured by television revenues only. Time
Warner consolidated its lead with
growth in tv revenues of 18%, against
second-place NHK’s 8% growth. The
world’s most complete media company,
with a major presence in publishing,
music, film and tv production, program-
ming and cable, Time Warner looks
immovable from the top position. Its
enormous debt is being gradually
brought under control — the company
made profits of $86 million after losses
of $99 million in 1991 because of inter-
est payments — and the chance of a
break-up to pair down borrowing has
been markedly reduced.

Last year, Time Warner found a
strategic partner to take a stake in its
Time Warner Entertainment subsidiary —
comprised of Warner Bros., HBO and
Time Warner Cable - alongside
Japanese investors Toshiba and Itochu,
who each already had stakes of 6.25%.
US West paid $2.5 billion for a 12.5%
stake to become the first of the U.S.
regional telephone companies to ally
itself with a cable operator or program
provider. The two companies intend to
travel together down the information
superhighway: US West has cash and
expertise in telephone networks; Time
Warner has everything else. The only
thing that could possibly knock Time
Warner from the top of the TBI 100 over
the next few years would be a full-
blown merger like that of Bell Atlantic-
Tele-Communications Inc., and that
would still depend on the companies’
actual revenues in the television sector.

Europe is again the hottest area on
the list, adding two percentage points to
its share of TBI 100 global revenues. At
$30 billion, compared to $26 billion in
1991, the continent accounts for 34% of
TBI 100 sales, versus 41% for the
11.S.

The opportunities for broadcasting
unleashed by satellite and cable, espe-
cially in opening up pay-tv, are driving
Europe’s ascent, although the effects of
deregulation are still apparent. Next
year will see the entry onto the list of
Luxembourg-based Société Européenne
des Satellites (SES), operator of the Astra
satellite system, which beams channels
into 47 million homes in 22 countries.
SES just missed out this year with rev-
enues of $165 million. The pay-tv ser-
vice Canal Plus Espafa, even closer,
rocketed ahead 137% to $169 million.

The on-going structural change in

Continued on page 28




THE TBI 100

Winners, Losers And Left Qut

The Newcomers

Spelling and Antena 3
crash the party

Spelling Entertain-
ment (No. 79), the
L.A.-based producer
of Beverly Hills,
90201 and Melrose
Place, has had a
busy three years.
Since 1989, it has
invested more than $150 million in
acquiring new programming, including
the purchase of the domestic tv rights
to 150 films in Carolco’s library (the
Rambo trilogy and Terminator 2: Judge-
ment Day).

The company now has the rights to
over 4,000 hours of programming avail-
able for the U.S. market and more than
12,000 hours for the international mar-.
ket. International distribution is han-
dled by Worldvision Enterprises, the
former distribution arm of ABC, which
was acquired by Spelling in 1989.

Spelling’s presence in the market
place was further boosted at the begin-
ning of last year when Blockbuster
Entertainment, the largest video chain
in the world with over 3,000 stores,
acquired a majority shareholding.
Blockbuster also controls Republic Pic-
tures, and in a surprise move
announced a merger with Viacom (No.
12) at the beginning of this year. If
Paramount (No. 21) also becomes a
part of the group, the three companied
companies would rank seventh in the
TBI 100.

Making its debut at number 84,
Antena 3 is following in the footsteps
of Tele 5 (No. 78), a fellow Spanish
commercial tv channel that made the
list last year. Both stations were born
out of Spanish deregulation and are
now locked in a battle for ratings, with
Antena 3 recently taking the lead with
an audience share of 24%.

In 1988, the Spanish government
enacted a law that led to the establish-
ment of three private national net-
works. The licenses were awarded to

Antena 3, Canal Plus Espana and Tele
5

The law stipulated a maximum
shareholding of 25% for any single
investor. Count Godo, a Spanish news-
paper proprietor, was the leading
shareholder in Antena 3, but was oust-
ed in June 1992 in a boardroom coup.
Another press baron, Antonio Ansen-
sio, led a coalition that took control.
With allegations that Zeta, run by
Ansensio, and the bank Banesto
together control 72%, there could be
changes in Antena 3’s ownership, par-
ticularly now that Mario Conde has
been forced out at troubled Banesto.

Antena 3’s rating success has been
due to the current owners abandoning
the channel’s up-market ambitions —
extensive news and current affairs cov-
erage — and adopting an entertainment-
led schedule.

The Also-rans

Canal Plus Espaia and SES
nearly made the grade

under $100 million. Its subscribers now
number 750,000.

Société Européenne des Satellites
(SES), with revenues of $165 million,
also just missed out. Last year, it
launched its third satellite, and with all
the transponders taken up, revenues
should register growth of about 30% to
catapult it into the rankings — the first
satellite company to make the grade.

The first independent European tv
producers could also make an appear-
ance in next year's TBI 100. At the end
of last year, the Dutch production com-
panies John de Mol and Joop van den
Ende announced they were merging
into a company with projected rev-
enues of $250 million. Over half of
Endemol’s business will be generated
internationally, primarily in Germany,
thanks to the growth of channels like
RTL.

The Losers

Bankruptcy and loss of
license push some out

Canal Plus Espana, launched in
September 1990, became profitable last
year and narrowly missed out on the
TBI 100 with revenues of $169 million.
Broadcasting a terrestrial signal under a
ten-year license from the Spanish gov-
ernment, the channel’s leading
investors are Canal Plus (No. 19) in
France and the Spanish media group
Prisa, each with 25% shareholdings, the
maximum allowed. Subscribers num-
bered 559,000 at the end of 1992, up
from 278,000 a year before, and a place
in next year’s TBI 100 is assured as the
channel approaches the 800,000 level.
The German pay-tv channel Pre-
miere, which is also a Canal Plus ven-
ture, together with Bertelsmann (No.
48) and the Kirch Group (No. 40), is
likely to follow a year later. It achieved
554,000 subscribers and revenues just

Television Business International March 1994
26

| La Cing, the French

commercial channel

that had ambitions to
snatch the mantle of
market leader from
TF1 (No. 23), filed for
bankruptey and is
now consigned to the history books.
Pinelands, the bottom-ranked company
last year, was acquired by 90th placed
A H. Belo.

Across the channel in the UK, two
ITV companies, Thames and TVS, are
making their final appearances in the
TBI 100. Both lost their regional broad-
casting franchises when they were auc-
tioned in 1991. Thames, which has
valuable programming assets and
stakes in two satellite channels, was
absorbed by Pearson, a UK media con-
glomerate with a minority shareholding
in BSkyB. TVS was acquired by U.S.
cable programmer IFE, which was keen
to get its hands on MTM, the TVS sub-
sidiary famed for Ffill Street Blues.

THAM
TELEVISI




THE TBI 100 |

Europe is highlighted by the continuing
retreat of the public broadcasters. At one
time they completely controlled the air-
waves over Europe, and although ARD,
Rai and BBC all make the top ten of the
TBI 100, their overall importance is
diminishing. In fact, with spectrum
scarcity becoming a thing of the past,
their very raison d'étre — to protect
against an unaccountable private com-
pany having an economic and opinion-
forming monopoly — is being ques-
tioned. The market-distorting support
the public broadcasters receive from
governments, be it in the form of license
fees or grants, is a diminishing propor-
tion of European tv revenues: in 1991 it
was 40%, while in this survey it is down
to 36%.

In marked contrast, the U.S. has no
significant public finance flowing into
television, whereas subscription revenue
from cable operators and programmers
amounts to 42% of its $37 billion TBI
100 industry revenues — a marginal
increase on last year's 41%. Unlike last
year, when the advertising-supported
channels had a torrid time in the reces-
sion, this year’s figures show healthy
growth across all sectors of the industry,
with Capital Cities/ABC (No. 3) the only
company to register a drop.

The six Japanese networks account
for a 13% share of revenues — the same
as last year — but if the two U.S. studio-
owning electronics companies are
included, the share increases to 15%.
The Japanese have by far the largest
concentration of ownership, with their
TBI 100 entrants averaging $1.7 billion
in size, compared to $1.2 billion for the
U.S., $750 million for Europe, and $425
million for the rest of the world.

News Corp. (No. 13) is the biggest
TBI 100 company from outside Japan,
the U.S. and Europe, though its televi-
sion interests lie primarily in the U.S.
Grupo Televisa (No. 29), which was
floated on the U.S. stock market two
years ago, follows with revenues nudg-
ing $1 billion. Privately-held Brazilian
company Rede Globo (No. 31) is next
largest, followed by the Canadian public
broadcaster CBC (No. 38).

Outside Japan, Asia’s small represen-
tation is disappointing, with the two
South Korean broadcasters, Munhwa
(No. 51) and KBC (No. 56), the largest.
However, Star TV, the pan-Asian satellite
service broadcast from Hong Kong, has
been the catalyst for massive interest by
Western media companies in this huge
market. News Corp. swooped in to buy
a controlling interest in Star right from

Aggregate TBI 100 Figures

Total revenues $89.4 billion
Annual growth 10%
1994 entry threshold $169 million
1993 entry threshold $166 million
Geographical Breakdown
USA 41%
| Europe 34%
Japan 15%

Rest of the world 9%

under the nose of UK conglomerate
Pearson, and the likes of HBO, ESPN
and CNN are all targeting the region.

Meanwhile, a strategic goal for the
U.S. regional phone companies is to
muscle their way into the tv business,
and so, onto the TBI 100. Bell Atlantic is
set to make an appearance in the top
three after its announced merger with
TCI; Southwestern Bell is tying up with
Cox Enterprises’ (No. 27) cable sub-
sidiary, and US West now owns 12.5% of
Time Warner Entertainment. Il

TB1 100 Methodology: Putting Two And Two Together

We define “television revenues” to include the full spectrum of tele-
vision activity, counting everything from program production and dis-
tribution through to broadcasting. This includes the revenues of
public broadcasters and those of cable operators and program-
mers. We have also estimated and included the revenues made by
feature films from tv. We do not include the sale of related hard-
ware, such as television sets and satellite dishes.

We want the rank to convey a picture of who are the movers and
shakers in the industry, so it is based on the ownership of televi-
sion assets and not the size of individual networks and program
distributors. However, basing the list on ownership leads to some
inconsistencies because of the different accounting approaches
around the world.

For example, in their group accounts, CLT and Bertelsmann
include the revenues of tv networks in which they do not have
majority ownership; the revenues of the German channel RTL are
split between the two companies according to the proportions each
company owns of the channel. News Corp., on the other hand,
does not consolidate the revenues of British Sky Broadcasting,
even though it has a 50% stake.

The information used in compiling the TBI 100 has mainly come
from the companies themselves and their annual reports (which
means most of the data is from 1992, although, where possible,
we have included 1993 figures for companies that have reported
full-year figures during the year). Data was also collected by indus-
try professionals (special thanks to SRG in Hong Kong for help with

Asia) and TBI journalists around the world.

Given the enormous scope of the survey and the difficulty in
obtaining data from some territories, mistakes will have been
made, so the rankings should only be used as a general guide.
Some companies that should be on the list may not be, due to lack
of sufficient information at the time of going to press. We are par-
ticularly concerned about Taiwan and Venezuela (privately-held
Venevision, which owns networks in Latin America, probably would
have made it into the ranking).

We have had to rely extensively on informed estimates because
very few companies provide a sufficient breakdown of their reported
revenues. For example, the big three U.S. networks, and compa-
nies like Westinghouse, lump radio and television together as
broadcasting revenues, while the Hollywood film studios do not
report separately on the sales of their motion pictures to theaters,
video and television. In these cases, we have used industry yard-
sticks to obtain a breakdown.

For public broadcasters that receive support from license fees
and grants to operate both radio and tv services, it is not meaning-
ful to separate out tv revenue, so “expenditure on tv” has been
used as a proxy. And non-quoted private companies like the Kirch
Group and Rede Globo are highly secretive — so again estimates
have been used. Where newer and more accurate information has
been d|scoverr:=zd on the figures used to calculate last year's TBI
100,. Ia::“,t year's rankings have been re-based to take account of
the findings.

Television Business Interational March 1994
28




